Velofollies is uitgegroeid tot de grootste en meest gevarieerde fietsbeurs in de Benelux. U kan er het totaalaanbod binnen de fietswereld bezichtigen en testen: van BMX en mountainbike tot racefiets en van stadsfiets tot e-bike. Bijna 1 op de 2 verkochte fietsen is elektrisch.
Tijdens de jaarlijkse
bevraging die het fietsevent Velofollies organiseert bij de Belgische
fietsvakhandel blijkt dat het marktaandeel van de elektrische fiets bijna de
kaap van 50% inneemt. Ondanks de eerdere beroering rondom de nummerplaten en
het al dan niet dragen van een fietshelm, zet de verkoop van elektrische
fietsen zich dus gestaag verder. Dit fenomenale cijfer is echter niet
verwonderlijk wanneer men de vele voordelen, zowel fiscaal als ecologisch, op
een rijtje zet.
Stabiele markt
Met een lichte
stijging van bijna 2% van het aantal verkochte fietsen blijft de verkoop van
tweewielers bij de Belgische vakhandel vrij stabiel. Het aantal nieuwe fietsen
dat zijn weg wist te vinden naar Belgische wegen klokte af op 485.168
exemplaren.
Zoals eerder
aangehaald is het dus de elektrische variant die het grootste deel van de koek
voor zijn rekening neemt. Met een marktaandeel van 45% is het veruit de meest
populaire tweewieler. Met de stadsfiets als mooie tweede, 23,5%. De aankoop van racefietsen, 10,7%
vervolledigd de top drie van populaire tweewielers.
Ladies first
Een bijkomend
opmerkelijk cijfer dat uit de Velofollies-fietsenquête blijkt is dat het hoofdzakelijk
damesfietsen zijn die over de toonbank gingen vorig jaar. Ruim 63% t.o.v.
slechts 37% mannelijke rijwielen. En weerom is het hier de elektrisch fiets die
voor ¾ van de groei t.o.v. vorig jaar zorgt. 75,5% van de verkoop van
damesfietsen is elektrisch.
Ook overduidelijk is dat
de vakhandel deze tendens ten volle benut en zijn aankoopgedrag bij de
leveranciers aanpast. Meer dan 90% van de vakhandel heeft ondertussen een mooi
assortiment e-bikes in de showroom staan en geeft mee dat het vorig jaar
hoofzakelijk de standaard elektrisch fiets (met ondersteuning tot 25 km/u) was
die het meest gevraagd werd. De speedelecs (ondersteuning tot 45km/u) vinden
momenteel nog niet echt een doorgang naar het grote publiek. Althans niet als
standaard fietsmodel. De e-MTB steekt dan wel weer de neus aan het venster.
Wat het prijskaartje
betreft steeg de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische fiets met zo’n
kleine 3%. Terwijl deze gemiddeld €2.260 koste in 2016 ligt de gemiddelde
aankoopprijs nu rond de €2.325.
Service wint het van e-commerce
Op de vraag of de
vakhandel de e-commerce als extra verkooppunt ziet zitten werd door een grote
meerderheid negatief geantwoord. Blijkbaar is en blijft service en een
degelijke ondersteuning bij de aankoop van een fiets (lees: elektrische fiets)
enorm belangrijk voor de Belgische consument.
Dit is uiteraard heel
goed nieuws voor Velofollies in Kortrijk Xpo, waar de consumenten van 19 t.e.m.
21 januari op meer dan 40.000 m2 het volledige Belgische aanbod fietsen en
toebehoren te zien krijgen en ook ter plaatse kunnen uittesten.
'De eerste wielerklassieker van het jaar'
Bovenop nieuwste trends en collecties wordt
de beurs bovendien doorspekt met boeiende randactiviteiten zoals praatcafés met
(ex-)wielrenners, ploegvoorstellingen en signeersessies.
Velofollies biedt u een totale fietservaring, de bijnaam 'de eerste
wielerklassieker van het jaar' is dan ook niet uit de
lucht gegrepen.
Praktische info
Kortrijk Xpo - Doorniksesteenweg 216 - 8500 KORTRIJK (B)
Hallen 1, 2, 3, 4, 5, 6
Openingsdagen en -uren:
Vrijdag 19 januari 2018: van 10u tot 21 uur
Zaterdag 20 januari 2018: van 10u tot 18 uur
Zondag 21 januari 2018: van 10u tot 18 uur
Tickets:
Volwassenen: €11 online voorverkoop / €15 aan de kassa
Kinderen van 6 tot 12 jaar: €7 online voorverkoop / €10 aan de
kassa
Onder de 6 jaar: GRATIS
Persbericht en bron: Velofollies