Opgestart in 2021 en ondertussen meer dan 300.000 euro opgehaald: ook in 2024 komt Alpecin-Deceuninck met een nieuwe ‘Merci Poupou campagne’. Ter gelegenheid van de tweede rustdag in de Tour de France, zullen de 6 Alpecin-Deceuninck renners opnieuw in een ‘Merci Poupou’-shirt rijden, met een extra limited edition shirt én fiets voor Mathieu van der Poel.
Het teamshirt van ‘Merci Poupou’ is geïnspireerd op het geel-paarse shirt van Mercier (Poulidor’s voormalige team) en werd voor het eerst gedragen tijdens de Tourstart in 2021. Het shirt krijgt dit jaar een denim look. Voor Mathieu van der Poel is er nog een limited edition: gezien Van der Poel de regerend wereldkampioen is, was het een ideale gelegenheid om zijn WK-shirt te herwerken naar de Poupou-kleuren. Het shirt van Van der Poel is bovendien voorzien van een unieke beeltenis van Raymond Poulidor en MVDP zelf.
Van het shirt werden slechts 50 (genummerd) exemplaren geproduceerd, waarbij 1/50 voor Mathieu van der Poel bestemd is en 2/50 – samen met de Merci Poupou Denim shirts van de andere renners – geveild zullen worden. 50 refereert naar het aantal Tour de France deelnames van Raymond Poulidor: 14 als renner, 36 als Tour-gezicht in de karavaan. Ook een speciale ‘Merci Poupou’ bril, in samenwerking met Oakley, wordt vandaag gedragen en daarna geveild.
Opbrengsten worden opnieuw geschonken aan verschillende verschillende organisaties die mogelijkheden bieden voor kinderen en jongvolwassenen om te bewegen (in de breedste zin van het woord), te revalideren na ongevallen, en goede doelen zoals Kom op Tegen Kanker.
Naast het shirt is er ook opnieuw een aangepaste Merci Poupou fiets van Canyon, waarmee Mathieu van der Poel tijdens de rustdag op pad trekt. Deze fiets wordt net zoals vorig jaar geschonken aan Vive le Vélo, voor de befaamde SMS-actie, zodat iedereen een kans krijgt om de fiets te winnen. Opbrengsten gaan naar Kom op Tegen Kanker.
Tot slot zijn er in de rand nog enkele acties:
Van het unieke shirt van Mathieu van der Poel worden de exemplaren 41/50 tot en met 50/50 geschonken aan organisaties en goede doelen, die zelf een inzamelingsactie op poten kunnen zetten.
De replicas van de Merci Poupou shirts worden verkocht via KALAS en er is ook een Merci Poupou casual t-shirt. Ook hiervan gaan de opbrengsten naar Merci Poupou.
Alle info over Merci Poupou, de acties in 2024 en organisaties/goede doelen die in het verleden werden gesteund: www.mercipoupou.com
Over Merci Poupou
In 2021 begon Mathieu van der Poel aan zijn eerste Tour de France, waarbij hij volledig in de voetsporen trad van zijn grootvader, Raymond Poulidor. Helaas overleed Poulidor in 2019. Hij nam maar liefst 50 keer deel aan de Tour (14 keer als renner, 36 keer als onderdeel van de Tour de France-karavaan), maar kon het debuut van zijn kleinzoon niet meemaken.
Om dit symbolische moment en het nalatenschap van Poulidor te eren, werd het Merci Poupou-project opgericht. In 2021 verschenen Mathieu van der Poel en zijn teamgenoten op het startpodium in paars-gele Alpecin-Fenix-truien, geïnspireerd door 'Mercier', het team waarvoor Poulidor reed. Deze limited edition shirts werden verkocht en de opbrengsten gingen naar verschillende organisaties en liefdadigheidsinstellingen.
Merci Poupou is sindsdien de liefdadigheidstak van Alpecin-Deceuninck geworden, en draagt jaarlijks bij aan verschillende doelen door middel van diverse initiatieven. Merci Poupou symboliseert hoe sport generaties verbindt, hoe grootouders hun liefde voor sport doorgeven aan hun kleinkinderen, en hoe levenslange herinneringen worden gecreëerd. Merci Poupou streeft ernaar de volgende generatie te inspireren om de wielersport en sport in het algemeen te omarmen, en hen aan te moedigen actief te blijven.
In de loop der jaren zijn de ingezamelde fondsen gedoneerd aan verschillende organisaties die kinderen en jongvolwassenen de mogelijkheid bieden te bewegen (in de breedste zin), te revalideren, en aan goede doelen zoals Kom op Tegen Kanker.
Credits Alpecin-Fenix