Net als voorgaande jaren blijkt uit het grootschalig
onderzoek, dat de organisatoren van de Belgische fietsbeurs Velofollies lieten uitvoeren, dat het fietsgebruik in
België nog steeds aan populariteit wint.
De mooie en lange zomerdagen brachten een pak extra
enthousiastelingen richting fietshandel want in 2018 klokte de fietsverkoop (bij
de officiële fietshandel) maar liefst af op 503.119 stuks. Een cijfer dat steeg
met zo’n 18.000 fietsen extra t.o.v. 2017 (+3,7%).
E-bike
Dat de elektrische fiets vooraan het verkoopspeloton rijdt
is niet verwonderlijk meer te noemen. Met bijna 50% marktaandeel is dus 1 op de
2 nieuwe fietsen in België uitgerust met een elektrische aandrijving.
Uit de resultaten blijkt dat de e-bike het best verkocht
wordt aan 30 tot 50-jarigen en dit vooral in functie van het woon-werkverkeer. Ook
de verkoopstijging van de speedelec, de elektrische plooifiets en bakfietsen
zet deze tendens kracht bij. Daar waar de voorbije jaren de e-bike
hoofdzakelijk werd aangeschaft voor recreatief gebruik door senioren, is het nu
duidelijk dat de Belgische mobiliteitsknopen velen overstag heeft gehaald om
voor een sportievere en ecologische oplossing te kiezen om de werkvoer te
bereiken.
Veel gehoorde positieve opmerkingen in deze Velofollies-enquête
waren ook dat de grotere actieradius en de algemene betrouwbaarheid van de
huidige elektrische fietsen een extra aankoopargument zijn geworden. Ook de sensibilisering
van overheidswege werpt blijkbaar zijn vruchten af. De hoge fiscale aftrekbaarheid
bij een aankoop van een elektrische fiets (120%) is voor vele bedrijfsleiders
een extra stimulans om hun werknemers op de fiets te zetten.
Ladies first
Opvallende uitkomst ook is dat er meer tweewielers hun weg
vonden naar vrouwelijke eigenaars dan naar hun mannelijke medefietsers. Ongeveer
2/3, ruim 64,6%, van de verkochte fietsen was een damesmodel. Ook hier is de
grote koploper de elektrische versie. Met een onwaarschijnlijke stijging van
78% in de verkoop van elektrische fietsen binnen de damesfietsenverkoop is er
een enorme inhaalbeweging gerealiseerd. De komst van steeds meer gestroomlijnde
en trendy modellen zal hier zeker toe bijgedragen hebben.
Ook de gewone damesstadfiets kreeg een mooie plus achter
zijn naam, in dit segment werd een verkoopstijging van meer dan 15% bij de
vakhandel opgetekend.
Fietshandel
Het is dus niet verwonderlijk dat de Belgische fietshandel
de laatste jaren vooral inspanningen heeft geleverd om zijn assortiment aan
e-bikes uit te breiden. Bijna 94% van de handelaars heeft een e-bike aanbod in
de winkel staan en geeft aan dat de gemiddelde verkoopprijs licht is gestegen.
De gemiddelde verkoopprijs zat vorig jaar op zo’n € 2.370, wat een lichte
stijging van 2% betekent t.o.v. het jaar voordien.
Als we kijken naar de verkoop binnen het segment elektrische
fietsen is de standaard elektrische versie nog steeds de meest gevraagde
(84,5%). Kanttekening hierbij is dat dit zo’n 6% minder is dan in 2017. De
voornaamste reden van deze daling is te wijten aan de meerverkoop van speedelec’s
en de special e-bikes, zoals plooifietsen en bakfietsen. Dit segment neemt nu
zo’n 5% van de markt in.
Verrassend is ook dat massale afwezigheid van een online
platform bij de fietsenhandelaars. Bijna 87% zegt niet te geloven in dit verkoopkanaal
en wil niet investeren in een online shop. Het voornaamste argument hiervoor is
de persoonlijke service en onderhoud die bij de verkoop van een nieuwe fiets horen.
Wat tweedehands fietsen betreft zegt zo’n 64% van de handelaars dit aan te
bieden in zijn fietswinkel maar de verkoop hiervan is niet echt spectaculair te
noemen.
Dat de Belgische fietshandelaar een gezonde toekomst voor ogen
heeft is zichtbaar. Maar liefst een kwart van de ondervraagde handelaars zegt dit
jaar opnieuw te gaan investeren in hun zaak en wil verder zijn aanbod
uitbreiden.
Bron: Velofollies
Klik op de banner voor alle info betreffende Velofollies op 18, 19 en 20 januari 2019