Niels Albert kende in Zolder brute pech, en dat kost hem een derde eindzege in de Wereldbeker. Zijn team diende na afloop wel een klacht in tegen Lars van der Haar, die een onreglementair ommetje in de materiaalpost zou gemaakt hebben. Een analyse...
Eerst de feiten: Lars van der Haar komt -in de openingsronde- richting materiaalpost gereden, niét met de bedoeling de wisselzone binnen te rijden en een nieuwe fiets te nemen. "Maar het stropte net voor mij, dus koos ik ervoor toch de post in te rijden", verduidelijkte Van der Haar na afloop. "Maar dat deed ik wel op een reglementaire manier. Zoals Sven Nys dat deed in Gieten een paar weken geleden. Een zogenaamde 'stop & go'. Ik stapte van de fiets, deed een paar passen, sprong weer op de fiets en reed verder. Mag toch? Dat staat toch zo in het UCI-reglement?"
UCI-offroadmanager Van den Abeele: 'Stop & go staat niet in reglement'
Niet dus. UCI-offroadmanager Peter Van den Abeele geeft ons tekst en uitleg. "In het UCI-reglement is inderdaad geen sprake van een 'stop & go'. Als je de materiaalpost binnenrijdt, is dat met de bedoeling te wisselen. Maar... Er is een uitzondering: sinds een paar jaar is er sprake van een soort grijze zone, die weliswaar niet vermeld staat in het officiële UCI-reglement. In een afspraak met alle commissarissen is gezegd dat jongens die de wisselzone inrijden, maar plots merken dat door omstandigheden hun nieuwe fiets niét klaarstaat, zij een 'stop & go' mogen doen. Concreet: van de fiets springen, met beide voeten op de grond staan en er opnieuw opspringen en voortrijden."
Dat was bij Van der Haar dus niet het geval. "Ik reed inderdaad binnen om de opstropping te vermijden", geeft Van der Haar toe. "Volgens mij mag dat. En in de wedstrijd heeft niemand me geïnterpelleerd, dacht ik. Het is ook nooit omgeroepen. En ik ben gehuldigd. Ik zal er in elk geval niet wakker van liggen."
"Duurt vijf minuten"
Van den Abeele weigerde zich uit te spreken over het incident in Zolder. "Ik was er niet bij, dus wil en kan ik daar niet over oordelen", klinkt het diplomatisch. "Dat moet de juryvoorzitter (de Nederlander Wilfred Haan, red) in Zolder doen. Dat duurt in principe niet langer dan vijf minuten."
Maar Christoph Roodhooft, BKCP-Powerplus teammanager die klacht indient in naam van onder meer Albert en Walsleben, stootte op een 'njet'. "In eerste instantie werd mijn klacht niet ontvankelijk verklaard. De juryvoorzitter wilde niet luisteren. Uiteindelijk deed hij dat toch, maar ik kreeg geen reactie. 'Stuur het nog eens door per mail', kreeg ik te horen. Tja, dat deden we indertijd in Pilzen ook, toen Niels (twee jaar geleden, red) de start werd verhinderd door een cameraman die in de weg stond. Kon het nog duidelijker? Maar daar is ook niets van terecht gekomen. Ik weet wel dat Rob Peeters (vorig seizoen) in datzelfde Pilzen wél werd gediskwalificeerd na een onreglementaire wissel."
Conclusie: Fietswissel wás onreglementair
Onze conclusie: het manoeuvre van Van der Haar was onreglementair, omdat Lars niet de intentie had van fiets te wisselen. En daar zou de juryvoorzitter consequent in moeten zijn, net als bij Rob Peeters in Pilzen. Maar zoals bondscoach De Bie ons toevertrouwde: 'blijkbaar wordt de grijze zone steeds breder. Als je ze een hand geeft, nemen ze een arm.' Los daarvan lijkt ook duidelijk dat Van der Haar niet wist dat hij in de fout ging. Dus begrijpen we zijn verwondering. Maar moeten we van een prof dan niet verwachten dat hij de reglementen kent?
Vreemde situatie alweer, waar we niet anders kunnen dan richting de UCI te wijzen. Vermijd grijze zones, maar schep duidelijke taal in het reglement. Dan is er geen discussie mogelijk. Maar wat koopt Albert daar vandaag mee? "De leidersplaats in de Wereldbeker hangt er wel vanaf hé", klinkt het vanuit die hoek. "En daar is verdomd veel geld mee gemoeid. Ik wil niet winnen als ik het niet verdien, maar de regels zijn er wel om nageleefd te worden. Dat moet ik ook doen." Wordt ongetwijfeld vervolgd...