Nadat Kevin Pauwels in Valkenburg nog maar eens genekt werd door een afgelopen ketting, moest teammanager Jurgen Mettepenningen ingrijpen. Hij riep enkele specialisten bij elkaar om de kwestie te onderzoeken.
"Ik was razend, in Valkenburg. Occasioneel kunnen er kettingproblemen zijn in een veldrit, zoals af en toe bij onze andere renners gebeurt, maar in geval van Kevin was het echt problematisch", besefte Mettepenningen.
Vandaar dat ploegleider Mario De Clercq, mecanicien Bart Risbourg, een verantwoordelijke van fietsenbouwer Ridley en een extra specialist ter zake samen met Kevin en Jurgen dinsdagvoormiddag het probleem onderzochten. "Aan de kwaliteit van het materiaal ligt het niet, want de frames van Ridley, de kettingen van Shimano en de tandbladen van Rotor zijn absolute top. Het beste wat er op de markt is. En Kevin zweert dat hijzelf geen fouten maakt qua techniek", vertelt Mettepenningen in een persbericht van het team.
Het probleem werd op basis van tv-beelden en de fiets zelf zorgvuldig geanalyseerd. "We kwamen tot de conclusie dat Kevin te veel power in de benen heeft. Hij zet zoveel kracht op de pedalen dat de ketting gaat dansen, en dan gaat het geregeld mis. De oplossing is dat hij vanaf nu met een kettinggeleider gaat fietsen. Dat deed hij tot dusver - in tegenstelling tot Klaas Vantornout - niet, want ook met zo'n geleider kan de ketting heel occasioneel van de plaat gaan. En dan is het door dat ding dubbel zo moeilijk dat weer in orde te brengen."
De kettinggeleiders worden morgen dinsdag al op de fietsen van Kevin geïnstalleerd en woensdag nog eens getest.