Het EK Veldrijden vindt dit jaar op 6 en 7 november 2021 plaats in Drenthe, op de Col du Vam. Al lang voordat de Drentse ‘berg’ officieel werd uitgekozen tot aangewezen locatie, was de voorbereiding al in gang gezet.
Ervaren veldritorganisator Jantienus Warners, die we kennen van de Superprestigewedstrijd in Gieten, en ex-veldrijder Martin Hendriks vertellen over de aanloop naar het EK Veldrijden op de Vam-berg.
Drenthe als fietsprovincie
Jantienus: “Eind 2020 werd ik benaderd door de Provincie Drenthe. Ze konden het EK Veldrijden misschien naar Drenthe krijgen en wilden de organisatie hiervan bij Courage Events neerleggen. Thijs Rondhuis had echter niet zoveel ervaring op het gebied van veldrijden en daarom vroeg hij mij om hem te helpen.” En dat is niet voor niets, want Jantienus heeft al 46 jaar ervaring als organisator van de Superprestige Gieten en kent het klappen van de zweep: “ik heb ook het wereldkampioenschap veldrijden een keer georganiseerd. Dus toen mij werd gevraagd of ik het technische gedeelte van het EK Veldrijden op me wilde nemen, heb ik natuurlijk meteen ja gezegd. Daarnaast kende ik ook een tal van vrijwilligers die graag hun medewerking wilden verlenen.” Volgens Jantienus waren er in Drenthe drie mogelijke plekken om het evenement te organiseren. Het TT circuit in Assen, ‘t Nije Hemelriek in Gasselte of de VAM-berg in Wijster. “Drenthe wil zichzelf op de kaart zetten als dé fietsprovincie van Nederland. De VAM-berg was al bekend bij het publiek, dus het leek ons daarom het beste idee om daarvoor te kiezen. Er werd mij vervolgens gevraagd of ik op de VAM-berg een parcours kon uitzetten. Ik ken de VAM-berg goed, maar nog niet als veldritlocatie. Ik heb er twee dagen rondgelopen en besloten dat dat zeker mogelijk was. Maar om dat van de grond te krijgen, heb ik de hulp van Martin Hendriks ingeschakeld.” aldus Jantienus.
Martin Hendriks is ex-veldrijder en heeft de sport beroepsmatig beoefend. Hij is een bekend gezicht bij de Superprestige Gieten en is de laatste jaren ook betrokken bij de organisatie hiervan. Martin: “Jantienus belde mij in maart dit jaar met de vraag of ik tijd had eens met hem te praten. Op dat moment was er nog niks publiekelijk bekend over het feit dat het EK Veldrijden naar de VAM-berg zou komen. We hebben toen samen zijn concept van de route bewandeld en er kritisch naar gekeken. Na het doorvoeren van een aantal verbeterpunten, ligt er nu een prachtig parcours.”
Aan welke eisen moet een veldrit parcours voldoen?
Maar wat is er nu precies belangrijk bij het uitzetten van een veldrit parcours? Welke punten zijn cruciaal? Volgens Jantienus is dat “sowieso de veiligheid voor de renners. Dat is het allerbelangrijkste. Maar daarnaast moet het parcours ook aantrekkelijk zijn voor het publiek. Hebben ze bijvoorbeeld genoeg overzicht om te genieten van mooie koersen en duurt het niet te lang voor de renners weer voorbijkomen. Tot slot is het natuurlijk belangrijk dat de locatie groot genoeg is en genoeg ruimte heeft om alle materialen neer te zetten, het publiek kwijt te kunnen en de posten te plaatsen.”
Martin is het hiermee eens, maar vult het rijtje nog wat verder aan: “In mijn rol kijk ik door de bril van de renner. Dan let ik echt op details zoals hoe een bocht loopt of wat de steiltegraad van een afdaling is. Verder heb je natuurlijk te maken met internationale regels, zoals de lengte en de breedte van het parcours. Maar het is ook belangrijk om te bepalen hoe je omgaat met hoogteverschillen. En waar plaats je de materiaalposten? Dat zijn allemaal aspecten waar je rekening mee moet houden.” En zoals een echte ex-veldrijder beaamt, heeft Martin het parcours zelf ook al even gereden. Want ook het ervaren van het parcours is een belangrijk onderdeel.
De VAM-berg: uitdagend en zwaar
De VAM-berg maakt dat er een speciaal en uitdagend parcours ligt. Jantienus: “Het een atypisch parcours. De meeste parcours zijn redelijk vlak. Als er dan al iets van hoogteverschil in zit, zijn dat misschien een paar meters. In dit parcours zit per ronde 32 meter hoogteverschil. Je gaat van 16 naar 48 meter, dat geldt voor zowel dalen als klimmen. Met name in de laatste 400 meter van het parcours moet er 32 meter overbrugd worden. Dat is een stijgingspercentage van 8%. Op sommige stukken is dit zelfs 15%. Dit maakt het parcours enorm uitdagend.” Het parcours is overigens niet alleen uitdagend te noemen vanwege de hoogtemeters, want bovenop de VAM-berg ben je niet beschermd tegen weersomstandigheden als wind en regen.
Martin vervolgt: “Voor veel internationale renners is dit de eerste keer op de VAM-berg. Op het NK Wielrennen van afgelopen zomer werd al duidelijk dat veel renners het een zwaar parcours vinden.” Maar het afwisselende en uitdagende parcours maakt het ook spannend. Zo zullen er renners benadeeld zijn, maar ook zeker renners die juist goed uit de verf komen. Eén ding is zeker: het wordt geen modderboel. “Sommige renners zijn goed in veldrijden door de bagger en blubber, anderen zijn beter in klimmen. Die laatste groep zal het op de VAM-berg waarschijnlijk beter doen.”
Martin vindt het overigens niet zo erg dat het geen modderfestijn wordt. “Gelukkig hebben we dat soort toestanden niet vaak meer. Veldrijden moet tegenwoordig wat flitsender, sneller en aantrekkelijker zijn. Maar voorheen waren er wel echt stukken dat je tot je knieën in de modder stond. Ik ben wel van mening dat veldrijden meer rijden dan lopen moet zijn. Op die parcours zullen de sterkste renners hier goed gaan scoren. Zelfs met een slechte start kun je nog goed naar voren rijden. Juist omdat het parcours zo zwaar is.”
Een goede voorbereiding is het halve werk
Dat de voorbereiding bijna een jaar in beslag neemt, komt voor veel mensen misschien als een verrassing. Maar het klaarmaken van een parcours als dat van het EK vergt maandenlange voorbereiding. Niet alleen het parcours zelf, maar ook de logistiek eromheen. Jantienus: “We zijn nu aan het bepalen waar alles moet komen te staan. Waar komen de materiaalposten, de VIP-ruimtes, maar ook de tv camera’s. Zo zoeken we naar mogelijkheden om lange camerashots te maken. Dit stuk moet dan weer publieksvrij zijn. Daarnaast moeten we ruim 1500 dranghekken plaatsen om het parcours goed in beeld te krijgen. Op dit moment lopen er nog een aantal schapen op de VAM-berg en staan er overal nog hekken daar waar de renners straks langs moeten. Allemaal dingen om over na te denken en te regelen. Zo wordt het parcours nog twee keer gemaaid: een maand van tevoren en veertien dagen voor de start.” En met alleen maaien van het parcours ben je er nog niet, want het parcours moet ook nog ingereden worden. Gelukkig heeft Jantienus daar een mooie oplossing voor gevonden. “We hebben met de Noord-Nederlandse selectie trainingsgroep veldrijden afgesproken dat ze hun training van Norg éénmalig naar de VAM-berg verplaatsen, twee dagen voor de start van het EK. Zo kunnen de renners die meedoen aan het EK alvast trainen, ervaren hoe het parcours voelt en zo hebben wij een mooi ingereden parcours!”
Het EK Veldrijden vindt plaats op 6 en 7 november 2021. Wil jij erbij zijn? Tickets zijn te koop via www.ekveldrijden.nl
bron/credit organisatie EK veldrijden 2021