Telenet maakte vorig jaar zijn intrede in het veldrijden. In de beginfase bleef het wat tasten en zoeken, maar ondertussen lijkt de betaalzender stilaan te zijn ingeburgerd en aanvaard. Bij Telenet zelf zijn ze in elk geval tevreden. Een babbel met Stefaan Kestens, Product Manager Sport bij Telenet.
Hoe evalueren jullie het openingsseizoen van Telenet in het veldrijden?
"Zeer positief. Het was onze ambitie om het veldrijden op tv naar een hoger niveau te tillen. En daar zijn we in geslaagd.
Er zijn effectief ook een aantal vernieuwingen uitgevoerd...
"Absoluut. De nieuwe camerastandpunten werden op gejuich onthaald door de kijkers. Denk maar aan de 'fly-line' in Gieten, waarbij we de renners lange tijd op de rug kunnen volgen, de kraan die in Francorchamps werd gebruikt bij de steile helling. Ook in de Kuil van Zonhoven kreeg de kijker meer spectaculaire beelden dan voorheen. Daarnaast staat nu wekelijks een studio op het parcours van waaruit nagepraat wordt met kenners. En we zorgden voor een tweede kanaal met een 'split screen', inclusief continue beelden van de aankomstzone en de materiaalpost, tijdsverschillen tussen de renners, noem maar op.
Wordt daar nog verder aan gewerkt?
Absoluut. Zo willen we graag zo snel mogelijk on board camera's in het veldrijden introduceren (kleine camera's op de fiets, zoals de camera's in Formule 1). We deden daar vorig seizoen al een test mee en de resultaten waren heel bevredigend. We zijn met de UCI aan het bekijken hoe we deze nieuwe camera's verder ingang kunnen doen vinden.
Hoe vielen de kijkcijfers mee tijdens seizoen één?
"Exacte cijfers communiceren we niet naar de buitenwereld. Maar de sponsors van de Superprestige reageerden alvast tevreden. Het is volgens ons geen toeval dat Hansgrohe zijn contract met de Superprestige verlengde. Onze cijfers zijn dus goed, en in combinatie met Sporza, dat nog een samenvatting uitzendt, zijn ze zelfs uitstekend te noemen."
Wat was de respons van de kijker? Er was kritiek in de beginfase (Telenet is een betaalzender, weet je wel), maar die lijkt ondertussen afgezwakt...
"Toegegeven, door een samenloop van omstandigheden was het vorig jaar in de beginfase allemaal niet evident. Kijkers vonden de weg naar het juiste kanaal niet. Mea culpa voor onze minder goede communicatie naar de buitenwereld toe. Maar dat probleem is al even opgelost en dat werpt zijn vruchten af. Ik denk dat ons 'open kanaal 11' ondertussen een begrip geworden is in de veldritwereld.
Wat met de komst van Proximus in de Superprestige?
Ons doel is om ervoor te zorgen dat onze klanten op de beste manier van het veldrijden kunnen genieten. En dat doen we door de wedstrijden op een hoog niveau te coveren. Onze klanten tevreden stellen is wat telt. En daar slagen we aardig in."
Hoe lang blijft de Superprestige en de Wereldbeker nog op het 'open' kanaal (11)?
"Daar kan ik je helaas geen sluitend antwoord op geven. Ik zal het anders stellen: momenteel zijn we tevreden met de manier waarop het loopt. Dus voorlopig blijft alles zoals het is. En dat lijkt me het belangrijkste."
Hieronder vindt u nog een overzicht van het Play Sports-aanbod van deze winter:
De veldritten die op Telenet Play Time worden uitgezonden, komen uiteraard ook op Play Sports. Voor het juiste uur waarop de uitzending start, kijkt u dan best even op uw TV-gids.
Foto: ©Photopress.be