UCI-manager Peter Van den Abeele: 'WB heeft nieuw businessmodel nodig'

UCI-manager Peter Van den Abeele: 'WB heeft nieuw businessmodel nodig'

Veldritkrant.be strikte UCI-offroadmanager voor een exclusief interview, net voor de start van het veldritseizoen. We mochten wat kritisch zijn, want in de cross is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Van den Abeele beseft het wel. Tezelfdertijd overtuigde hij ons. 'Het wordt beter'.

De grootste verandering in de reglementering is ongetwijfeld het gewijzigde startrecht in de Wereldbeker. Voortaan mag de top 50 van de UCI-ranking sowieso van start. En elke federatie die minder dan acht renners in de top vijftig heeft, mag zijn delegatie aandikken tot acht. Van den Abeele verduidelijkt.


"Laat me België als voorbeeld nemen. Jullie hebben 18 landgenoten in die top vijftig. Daarbij wel vier beloften en Niels Albert, die helaas moest afhaken. Dat betekent concreet dat straks in de openingsmanche in Valkenburg 13 renners mogen deelnemen. Let wel: de Belgische federatie kan beslissen om iemand thuis te laten, of een renner kan beslissen niet deel te nemen. Zo hoorde ik dat Ben Berden afziet van deelname. Maar dan zullen er slechts 12 Belgen starten. Niemand kan vervangen worden. De Fransen daarentegen, die alleen Mourey en Canal in de top vijftig hebben, mogen wel nog zes extra renners selecteren als die federatie dat wil."





De verandering is er gekomen nadat er twee jaar geleden protest rees uit de hoek van het voormalige team van Jan Denuwelaere...

"Inderdaad. Dat was de aanzet. Er zijn toen een paar verhitte discussies geweest en uiteindelijk is dit het resultaat. Nu kan elke prof in principe van start in het belangrijkste regelmatigheidscriterium. Hetzelfde reglement geldt trouwens voor de dames."

Elke prof? Daar denken jongens als Dieter en Sven Vanthourenhout, of Joeri Adams anders over.

"Ze kunnen zelf hun startrecht afdwingen. Door naar het buitenland te gaan crossen bijvoorbeeld. En daar extra punten te pakken. Ze hebben het in eigen handen om in die top 50 terecht te komen."

Hun sponsors hebben er weinig aan als hun renners in Zwitserland of Frankrijk gaan crossen.

"Dat kunnen ze doen op de dagen dat er een Wereldbeker wordt verreden. En ze moeten links en rechts een opoffering doen. Dat zou ik als renner toch doen, mocht ik naast die top vijftig vallen. Het is kwestie van een gulden middenweg te zoeken. Zijn de Belgen nu weer niet tevreden? Vorig jaar waren er negen Belgen geselecteerd, nu dertien. En wie het talent heeft en wat moeite doet, komt er sowieso in."


Ander probleem: de jongens buiten de top 50 die vorige week in Baden gingen crossen om extra punten te pakken, maakten eigenlijk een zinloze trip. Want de nieuwe ranking wordt pas opgemaakt na Valkenburg, de eerste WB. En bovendien pakt de top vijftig daar opnieuw extra punten. Een pak meer zelfs, want de Wereldbeker wordt overgequoteerd wat de UCI-ranking betreft. Wie bijvoorbeeld 30ste eindigt in de Wereldbeker, krijgt 21 punten (zie dit document, pag 23). Daarvoor moet je in Baden al in de top vijf eindigen...


"Je rekent niet helemaal correct. De ranking wordt altijd berekend op basis van de voorbije twaalf maanden. Met andere woorden, wie vorig jaar goed presteerde in een wereldbekermanche en dit jaar faalt, verliest een pak punten. Zo kan je ook uít de top 50 tuimelen. Wat wel klopt is dat er in de WB meer punten te verdienen zijn. Maar die verhouding is een paar jaar geleden al eens aangepast. Na dit jaar zullen we opnieuw een evaluatie maken. We doen wat we kunnen. En nog eens: wie goed is, komt sowieso vanzelf in de top 50 terecht. Laat dat duidelijk zijn.

Ook een voordeel: de beloften die de overstap maken naar de profs, krijgen hun punten mee en krijgen hun kans. Dat had bij het vorige systeem amper gekund. Ik denk maar aan Gianni Vermeersch, Tim Merlier of Jens Adams. Maar ook zij zullen zich moeten bewijzen of ze vallen er zo weer uit."

Het gaat anders niet zo goed met jullie regelmatigheidscriterium? Van acht manches ging het naar zeven. Na het wegvallen van Roubaix blijven er echter nog zes over. Het mocht iets meer zijn, niet?

"Ik moet niet rond de pot draaien. Noem het maar een uppercut. Het toont aan dat er iets scheef zit in de Wereldbeker. We moeten voor de spiegel durven staan, alles evalueren en herbekijken. Het financiële plaatje is het belangrijkste aspect daarin. Een Wereldbeker kost wat. Zowel wat prijzengeld als wat logistiek betreft. Conclusie: het businessmodel van de Wereldbeker moet herbekeken worden. En dat gaan we ook doen. Ik kan er wel nog niet veel over kwijt, maar dat het niet goed zit, ziet een blinde."

Waarom kan Roubaix niet vervangen worden door bijvoorbeeld Nommay of Pontchâteau?

"Daarin kan ik de Franse federatie niet voorbij springen. Maar die mensen hadden hun redenen. En ja, alweer zat er ergens een financiële kink in de kabel. Uiteindelijk bood zich zelfs een Belgische geldschieter aan. Nee, ik noem geen namen. Maar er werd te lang getalmd in Frankrijk, waardoor die -begrijpelijkerwijze- afhaakte. Jammer."

Ook aan het imago van de Wereldbeker kan gewerkt worden. We denken bijvoorbeeld aan het incident Pilsen 2012 (toen Albert door een cameraman werd gehinderd in de start), of vorig jaar in Zolder (het incident met de stop & go).

"Ook daaraan wordt gewerkt. Ik wil geen oude koeien uit de gracht halen. Maar heb je Myriam van Es (de UCI-commissaris die in Pilsen verantwoordelijk was, red) de voorbije jaren nog zien optreden in de WB? Nee, toch. Ook na het incident in Heusden-Zolder hebben we kort op de bal gespeeld met een snelle reglementswijziging. Trouwens, naar dit seizoen toe heb ik vorige week nog een seminarie gehouden met alle commissarissen. Iedereen is goed gebrieft. Aan hen trouwens om hun knowhow en documentatie nu door te geven aan andere commissarissen van hun eigen federatie. Want ook daarin loopt het niet altijd zoals het hoort."

Zoals?

"Ik heb me geërgerd aan de 'affaire Nys' in Las Vegas. Jammer voor Sven, maar was ik daar commissaris geweest, was hij al na twee ronden koers gediskwalificeerd. Niet drinken is niet drinken. En dat geldt zowel voor Alexander Revell als voor Sven Nys. Maar de organisator zag natuurlijk niet graag zijn publiekstrekker uitgesloten worden. Toch moest het gebeurd zijn. Er moet overal consequenter opgetreden worden. Maar eigenlijk is de UCI even afhankelijk van zijn commissarissen als het voetbal van zijn scheidsrechters. Een penalty wordt ook niet altijd gefloten."

Wordt Las Vegas nu een Wereldbekermanche in 2015?

"Daar kan ik vandaag nog niet op antwoorden. Afwachten hoe snel dat nieuwe businessmodel er komt. Ik denk wel dat -als Vegas er komt- er meteen een tweede Wereldbekermanche in de States zal moeten bijkomen. Kwestie van de kosten voor iedereen te drukken. En er was ook bereidheid binnen de Superprestige en/of Bpost Bankt Trofee om daar één van hun manches te laten doorgaan."

Niet alle teams staan te springen. Ook voor hen kost dit een bom geld. Bovendien zijn de teams er niet mee opgezet dat zij geen inspraak hebben...

"Mijn deur staat altijd open voor -opbouwende- kritiek. Iedereen is welkom."

Vorig jaar vertelde je al dat er een nieuwe wind waait in Aigle (waar de UCI zijn hoofdzetel heeft). Die voelt nog altijd warm aan wat de uitbouw van het veldrijden betreft?

"Absoluut. Het blijft de goede richting uitgaan. Maar ik kan ook geen wonderen verrichten. Als ik een voorstel doe aan mijn oversten (Comité Directeur, red) moet ik mij nog altijd verantwoorden. Logisch, denk ik. Maar er wordt geluisterd en er worden stappen in de goede richting gezet. Ik kijk nu al uit naar de beslissing die in Ponferrada zal genomen worden wat de toewijzing van het WK veldrijden 2017 betreft..."

Foto's: ©Photopress.be / veldritkrant.be



zin om te adverteren

Zoeken

Kalender

november 2024<< >>
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Geen enkele cross missen? Klik HIER om de kalender aan jouw persoonlijke agenda toe te voegen!