Morgen maakt de integrale top drie van die beloftenwedstrijd in Heusden-Zolder 2014 wel zijn opwachting bij de grote jongens. Op de koop toe op quasi hetzelfde parcours waar binnen een goede maand het wereldkampioenschap wordt afgewerkt. "En niet onbelangrijk gegeven", aldus Van Aert. "Ik zal ongetwijfeld mijn ogen de kost geven. Het is altijd leuk als je een vijftal weken voor het WK al eens een wedstrijd kunt betwisten op de WK-omloop."
"Maar... Dat is het dan ook. Op het parcours na, kan je Heusden-Zolder op tweede Kerst in geen enkel opzicht vergelijken met het wereldkampioenschap. Nu koers ik er met de wereldbekerstand in het achterhoofd. Momenteel heb ik een mooie bonus op Sven Nys en Lars van der Haar. Dat wil zeggen dat er toch stilaan een beetje gerekend wordt."
Verder vindt Van Aert dus dat de wereldbekermanche in weinig opzichten te vergelijken is met het WK. "Natuurlijk zou ik ook op tweede Kerst winnen. Maar niet iedereen start met die ingesteldheid. Op 31 januari daarentegen start wel elke renner met het idee dat hij kan wereldkampioen worden. Dat maakt een wereld van verschil in de manier van koersen."
Van Aert heeft trouwens lof voor de organisatie op en rond het Circuit van Terlaemen. "Heusden-Zolder is een vaste waarde geworden. Een prestigieuze cross op en rond het racecircuit. Dat er ooit al WK's werden betwist, geeft de wedstrijd nog meer aanzien. Bovendien is het bijzonder geschikt als locatie: ook al is het een parcours waarop de wedstrijd niet te snel in een beslissende plooi valt, toch is het selectief genoeg om er vanuit te gaan dat de beste er zal winnen."
Organisator Monu: "Mooi op schema"Ook op organisatorisch vlak is de Wereldbeker een mooie extra repetitie voor het WK. Toch is bij organisator Koen Monu weinig nervositeit merkbaar. "Ik richt al zovele jaren wereldbekerwedstrijden in en weet ondertussen waar de klepel hangt. Alleen is er nu een kleine aanpassing aan het parcours, al is ook die nog niet helemaal hetzelfde van wat straks de WK-omloop te bieden heeft."
"In vergelijking met vroeger rijden we achter Hotel De Pits even het Circuit buiten, waar we vroeger vóór het hotel bleven. Dat zorgt voor een extra hoogteveschil van zes meter. Klinkt verwaarloosbaar, maar is dat zeker niet. Tijdens het WK wordt op diezelfde plaats immers ook nog een brug gebouwd waar de renners over moeten. Die ligt er -omwille van het kostenplaatje- niet tijdens de Wereldbeker. In totaal gaat het om een ommetje van veertig meter, maar waarbij elke meter zijn waarde heeft. Een echte kuitenbijter wordt het, gevolgd door een stevige en verraderlijke afdaling."
De aanloop richting de regenboogstrijd loopt overigens naar wens, aldus Monu. "Ondertussen is ons mobiliteitsplan -in samenwerking met de Hasseltse Universtiteit- in orde. Momenteel zijn meer dan 35.000 tickets de deur uit. Daar ben ik op dit moment niet ontevreden mee. Ik blijf de mensen wel aanraden niet te wachten tot de laatste week om hun tickets aan te kopen. Ons systeem via Ticketmaster werkt super. Door die voorverkoop zullen we perfect kunnen inschatten vanuit welke richting de aanvoer zal komen en daar zullen we op inspelen. En voor de bezoekers is het goedkoper." Voor meer info over het WK en de
aanschaf van tickets kan je overigens terecht op de
website van het WK.
Foto's: ©Photopress.be / Tekst: NicoDick
november 2024<< >>
Geen enkele cross missen? Klik HIER om de kalender aan jouw persoonlijke agenda toe te voegen!